دوشنبه ۱۵ اسفند ۰۱

آشنايي با ورق سياه به همراه ويژگي هاي آن

اگر شما نيز يكي از متخصصان حوزه‌ي صنعت باشيد، قطعاً از نقش پررنگ مقاطع فولادي در صنايع آگاهي داريد. ورق سياه فولادي نيز يكي از اين مقاطع است كه در بازار آهن مورد خريد و فروش قرار مي‌گيرد. ميزان مصرف  اين مقطع به دليل كاربرد فراواني كه دارد بسيار بالاست. ما در اين مطلب ابتدا نگاهي به ورق سياه، مشخصات و انواع آن و انداخته و بزرگترين كارخانه هاي توليد كننده آن را معرفي مي كنيم. سپس راه‌هاي استعلام قيمت اين مقطع فولادي را بررسي خواهيم كرد.

ورق سياه فولادي چيست؟

ورق‌هايي از جنس فولاد با ضخامت‌هاي مختلف كه از فرايند نوردگرم توليد مي‌شوند را ورق سياه فولادي مي‌گويند. براي توليد اين مقطع فولادي ابتدا تختال‌هاي فولادي را در كوره‌هاي كارخانجات كه دماي بسيار بالايي دارند، حرارت مي‌دهند. هنگامي‌كه به اندازه‌ي كافي گداخته شده آن را با عبور از ميان غلتك‌هاي مخصوص نورد پهن مي‌كنند تا ضخامت و ابعاد موردنظر را به دست بياورد. بعد از آن محصول بدست آمده را خنك كرده و براي بسته بندي به صورت شيت يا كلاف به قسمت‌هاي ديگر ارسال مي‌كنند. اين نوع ورق فولادي به دليل تحمل دماي بالاي كوره‌ها، دچار اكسيداسيون شده و ظاهري كدر و مات پيدا مي‌كنند.

انواع ورق سياه فولادي

دسته بندي ورق‌هاي سياه براساس گريد آن صورت مي‌گيرد كه بر اين مبنا در دو دسته‌ي اصلي صنعتي و معمولي تقسيم بندي مي‌شود. هنگامي كه در كوره تختال فولادي را براي ساخت اوليه ورق سياه حرارت مي‌دهند، به آن عناصر ديگري نيز اضافه مي‌كنند. يكي از اين عناصر اصلي كربن است. مقاطع فولادي براساس ميزان كربن اضافه شده به آلياژشان به گريدهاي مختلفي تقسيم مي‌شوند. قيمت ورق سياه در گريدهاي مختلف به دليل همين درصد آلياژهاي متفاوت متغير خواهد بود و داراي ويژگي‌ها و در نتيجه كاربردهاي متفاوتي خواهند بود.

ورق st37

St37 به دليل كاربردهاي فراواني كه در ساختمان سازي و صنعت دارد، به نام ورق سياه معمولي شناخته مي‌شود. وجود تنها 0.17 درصد عنصر كربن در اين گريد به آن ويژگي‌هايي چون استحكام قابل قبول، شكل پذيري بالا، قابليت جوش پذيري و ... بخشيده و آن را براي استفاده در ساختمان سازي و صنايع مناسب كرده است.

ورق st52

 ST52 را ورق صنعتي مي‌گويند. چرا كه بيشتر در صنايع و در ساخت ابزارآلات و دستگاه‌هاي بزرگ و عظيم صنعتي كاربرد دارد. گريد ST52 از ميزان كربن بيشتري در آلياژش بهره مي‌برد كه موجب افزايش استحكام و كاهش نسبي ميزان انعطاف پذيري آن نسبت به ST37 شده است.

مهمترين كارخانه هاي توليد كننده

كارخانه فولاد مباركه اصفهان: بزرگترين كارخانه توليد ورق در ايران است كه اين مقطع را در ضخامت‌هاي 2، 3، 4، 5، 6، 8، 10، 12 و 15 و با عرض‌هاي 1، 1.25، 1.5 به صورت رول و يا شيت توليد و به بازار عرضه مي‌كند.
كارخانه اكسين اهواز: اين كارخانه ورق سياه خود را در ضخامت‌هاي: 8، 10، 12، 15، 20، 25، 30، و 40 و با عرض‌هاي: 1، 2*6، 2*12 توليد و عرضه مي‌كند.
كارخانه نورد فولاد گيلان: ورق گيلان از سايز 2 الي 15 ميلي متر، عرض 1000 و 1250 ميلي متر و در استاندارد st37 توليد و روانه بازار مي گردد. از اين ورق براي توليد پروفيل هاي ساختماني، ستوني، پروفيل زد، صنايع كشتي سازي و ديگر تجيهزات دريايي، ساخت تانك و مخازن ذخيره مشتقات نفتي و ... استفاده مي شود.

قيمت روز

ورق سياه فولادي به دليل توليد توسط فرايند نورد گرم به صورت كلي داراي قيمت بسيار مناسبي است و همين قيمت مناسب موجب افزايش استقبال از اين مقطع شده است. قيمت ورق را مي‌توانيد از مراجع معتبر در زمينه‌ي فروش انواع آهن آلات و مقاطع فولادي استعلام كنيد، چرا كه قيمت آن هر روز متأثر از عوامل مختلف و بسته به نوع آن تعيين مي‌گردد. بازرگاني آرادآهن با حذف واسطه‌ها و برقراري ارتباط مستقيم با كارخانجات مطرح توليد كننده ، بهترين قيمت مقاطع فولادي را به مشتريان خود پيشنهاد مي‌كند. شايان ذكر است كه تعيين قيمت ورق به دليل وابسته بودن به سايز و ضخامت نيازمند محاسبه و برآورد است. براي اطلاع از موجودي سايز، اندازه، قيمت و يا اطلاع از وزن ورق سياه مي‌توانيد با شماره‌ي: 34055-031 تماس بگيريد و يا به سايت www.aradahan.com مراجعه كنيد.

مرجع فروش مقاطع فولادي

متأسفانه نوسانات زياد قيمتي در بازار آهن توجه سودجويان را به خود جلب كرده است. لذا توصيه مي‌شود در خريد مقاطع فولادي دقت كرده و قبل از خريد قيمت‌ها را از چندين مرجع استعلام نماييد. هم چنين براي ثبت سفارشات خود حتماً به مراكز فروش ورق سياه فولادي كه در زمينه فروش آهن آلات داراي اعتبار و سابقه خوبي هست، مراجعه كنيد. براي خريد ورق سياه فولادي از آراد آهن بزرگترين و معتبرترين مرجع فروش آهن آلات با بيش از دو دهه سابقه‌ و يا بهره‌مندي از مشاوره رايگان متخصصين فروش با شماره‌ي: 34055-031 تماس بگيريد.

منبع : اطلاع نيوز

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد