جمعه ۱۲ اسفند ۰۱

در آميختگي مسائل روانشناسي و حقوقي

در آميختگي مسائل روانشناسي و حقوقي

علم روانشناسي و علم حقوق يك شاخه تخصصي و كاربردي روانشناسي است، با موضوعاتي سر و كار دارد كه روانشناسي و قانون را به يكديگر پيوند‌ مي‌دهد، غالباً در مجازات و جلوگيري از جرم و جنايت‌ها نقش ايفا‌ مي‌كند و بر خود مجرمين و جنايتكاران متمركز‌ مي‌باشد.

روانشناسي قانوني هماهنگ كننده نظريه‌هاي روانشناسي و بيماري شناسي الزم براي اجراي كيفر قانوني است.

بعضي از روان شناسان داراي مدرك تخصصي در زمينه ي روانشناسي قانوني هستند، اما بيشتر آن ها روانشناساني هستند كه داراي مدرك دكتري يا دكتراي تخصصي روانشناسي مي باشند. اين روانشناسان ممكن است در هر دو زمينه ي حقوق مدني يا جنايي فعاليت كنند.

روانشناسي قانوني و يا پزشكي قانوني يك حوزه تخصصي نسبتاً جديد در علم روانشناسي مي باشد. در حقيقت، روانشناسي قانوني توسط انجمن روانشناسي آمريكا در سال 2001  و به طور رسمي به عنوان يك رشته تخصصي در حوزه روانشناسي معرفي شد.

با اين وجود ريشه هاي اين رشته به زمان تاسيس اولين آزمايشگاه رواني توسط وونت در لايپزيگ آلمان بر مي گردد. به علت تمايل دانشجويان به تحصيل در اين رشته، امروزه اين رشته علاقه مندان زيادي را به خود جذب كرده است.

فرويد كه رسالت خويش را در عرصه تشكيل شخصيت كودك به پايان رسانيد در يكي از مطالب حقوقي خود، همه را متوجه ساخت كه تا زماني كه ما خانواده‌هاي تربيت يافته نداشته باشيم، فرزندان تربيت يافته نداريم. و محيط خانواده يك عامل اصلي و كليدي در رفتار مجرمانه كودك در زندگي اجتماعي اوست.

كار روان شناسان در مطالعه روي شخصيت، سازگاري، نحوه تربيت سبب شد تا روان پزشكان با استفاده از پرسش نامه‌هاي خود بتوانند شخصيت مجرم را چه در لحظات اوليه زندگي و چه بعد از آن بشناسند.

از يك روانشناس قانوني خواسته مي شود تا در هر موردي يك  وظيفه خاص را انجام بدهد؛ به عنوان مثال، از او خواسته مي شود بررسي كند كه يك مظنون از نظر رواني داراي اختلال مي باشد كه مرتكب اين جرم شده است يا نه.

https://0rz.tw/lv3zN

 https://v.gd/UYWalS

بر خلاف آنچه در روانشناسي باليني و ديگر رشته ها رخ مي دهد، يعني مراجعان با اختيار خود به روانشناس مراجعه مي كنند، روانشناس قانوني با افرادي سر و كار دارد كه با ميل و اختيار خودشان نزد او نيامده اند؛ كه همين مورد مي تواند كار ارزيابي، تشخيص و درمان را بسيار دشوارتر كند چرا كه برخي از مراجعان عمداً در برابر تلاش براي كمك مقاومت مي كنند. در يك مجله آنلاين به راحتي مشكلاتي راببينيد كه در اين مجلات به آنها رداخته شده است.

نگاهي به قانون در مورد مجرماني كه كنترلي روي رفتار خود ندارند

ماده 150 قانون مجازات اسلامي مقرر مي‌دارد: «هرگاه مرتكب جرم در حين ارتكاب، مجنون باشد يا در جرائم موجب تعزير پس از وقوع جرم مبتلا به جنون شود چنانچه جنون و حالت خطرناك مجنون با جلب نظر متخصص، ثابت و آزاد بودن وي مخل نظم و امنيت عمومي باشد به دستور دادستان تا رفع حالت خطرناك در محل مناسب نگهداري مي‌شود.

شخص نگهداري شده يا خويشاوندان او مي‌توانند در دادگاه به اين دستور اعتراض كنند كه در اين صورت، دادگاه با حضور معترض، موضوع را با جلب نظر كارشناس در جلسه اداري رسيدگي مي‌كند و با تشخيص رفع حالت خطرناك در مورد خاتمه اقدام تأميني و در غير اين صورت در تأييد دستور دادستان، حكم صادر مي‌كند.

اين حكم قطعي است ولي شخص نگهداري شده يا خويشاوندان وي، هرگاه علائم بهبود را مشاهده كردند حق اعتراض به اين حكم را دارند. اين امر مانع از آن نيست كه هرگاه بنا به تشخيص متخصص بيماري‌هاي رواني، مرتكب، درمان شده باشد برحسب پيشنهاد مدير محل نگهداري او دادستان دستور خاتمه اقدام تأميني را صادر كند.

بيشتر بخوانيد : بيوگرافي بازيگران خارجي

ماده 202 قانون آيين دادرسي كيفري مقرر مي‌دارد‌: «هرگاه بازپرس در جريان تحقيقات احتمال دهد متهم هنگام ارتكاب جرم مجنون بوده است، تحقيقات لازم را از نزديكان او و ساير مطلعان به عمل مي‌آورد، نظريه پزشكي قانوني را تحصيل مي‌كند و با احراز جنون، پرونده را با صدور قرار موقوفي تعقيب نزد دادستان مي‌فرستد.

در صورت موافقت دادستان با نظر بازپرس، چنانچه جنون استمرار داشته باشد شخص مجنون بنابر ضرورت، حسب دستور دادستان به مراكز مخصوص نگهداري و درمان سازمان بهزيستي و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي منتقل مي‌شود.

مراكز مذكور مكلف به پذيرش مي‌باشند و در صورت امتناع از اجراي دستور دادستان، به مجازات امتناع از دستور مقام قضايي مطابق قانون مجازات اسلامي محكوم مي‌شوند.

 

https://twitter.com/ahmedal03612913/status/1619585632438996995

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScR1LOSiWXS7W2zDYFlBIUMcLkDe2yORvMdZSyICGQPK-pCbA/viewform

https://www.crypto-city.com/profile-17683/?link-id=20574

https://www.pinterest.com/pin/901775525368302859

https://demo.themesgrove.com/themes/tutorque/forum/activity/p/256866 /

https://www.acityexplored.com/activity/p/469928 /

https://sociallawy.com/story3283955/%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%A8-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82%DB%8C

http://caitlintrafton.nmdprojects.net/portfolio/activity/p/357155 /

https://www.deshraag.org/activity/p/694859

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد