سه شنبه ۱۶ اسفند ۰۱

آشنايي با ديوار سبز | تعاريف، مزايا، طراحي و اجرا

آشنايي با ديوار سبز | تعاريف، مزايا، طراحي و اجرا

در سال‌هاي اخير استفاده از ديوار سبز در طراحي داخلي و محوطه سازي روند رو به رشدي داشته است. ديوار سبز را با سه وجه به‌هم‌پيوسته مي‌توان شناخت: چيستي؟ چرايي؟ و چگونگي؟ در بحث چيستي به تعريف ديوار سبز و انواع آن مي‌پردازيم. در بحث چرايي با مزاياي ديوار سبز و كاربردهاي گسترده آن آشنا مي‌شويم. در بحث اجرا، چگونگي ساخت گرين وال و پيش‌نيازهاي آن را از ديد يك مجري ديوار سبز بررسي مي‌كنيم. تا انتها با ما همراه باشيد.

 

 

مقدمه

انبوه مزاياي حضور گياهان در محيط پيرامون ما، باعث شده به وجود آن‌ها علاقه‌مند و حتي وابسته شويم. گاهي گياهان را به‌صورت طبيعي و خودرو در محيط اطرافمان مي‌بينيم و بهره‌مند مي‌شويم. گاهي وقت‌ها بر اساس نقشه شهري و توسط شهرداري آن‌ها را در محوطه سازي و طراحي فضاي سبز شهري استفاده مي‌كنيم. گاهي هم در خانه خود گلدان‌هاي كوچكي را پرورش مي‌دهيم و از آن‌ها مراقبت مي‌كنيم. و البته در مواردي هم به كمك متخصصين، گياهان را با سبك زندگي مدرن پيوند مي‌زنيم. در اينجاست كه شركت ايده سبز به‌عنوان طراح و مجري طراحي بيوفيليك در ايران وارد عمل مي‌شود.

ديوار سبز يك روش‌ مدرن براي ايجاد باغچه‌هاي زنده است كه بر اساس نياز انسان امروزي شكل گرفته. خانه‌هاي كوچك، طبيعت به حاشيه رفته و آلودگي رو به گسترش ما را مجبور به خلق روش‌هاي بهره‌ورتر كرده. ديوار سبز يك تكنيك با بهرهوري بالا براي طراحي فضاي سبز داخلي و خارجي است. در اين مطلب از سه بعد به بررسي ديوار سبز مي‌پردازيم. چيستي ديوار سبز؟ چرايي ديوار سبز؟ و چگونگي اجراي آن؟

چيستي؟ | ديوار سبز چيست؟

اين تعريفي است كه مركز ديوار سبز دانشگاه استافوردشاير از ديوار سبز يا گرين وال ارائه كرده است:

"يك پوشش گياهي كه در مجاورت و يا روي يك سطح عمودي واقع مي‌شود"

اين يك تعريف كلي و كاملاً صحيح است. ديوار سبز يا گرين وال يك ديوار طبيعي يا گاها مصنوعي است كه به آن باغ عمودي هم مي‌گويند. ديوار سبز، سازه‌اي است كه گونه‌هاي گياهي متنوع به آن متصل شده و يك باغچه متراكم را به وجود مي‌آورند. در ديوار سبز گياهان اغلب در بستر رشدي متشكل از خاك، سنگ يا آب كاشته مي‌شوند. ازآنجايي‌كه بيشتر انواع ديوار سبز داراي پوشش گياهي زنده هستند، مجهز به سيستم‌هاي آبياري داخلي خواهند بود. البته گونه‌هاي خاصي از ديوار زنده هم وجود دارد كه به سيستم آبياري نيازمند نيست. ما در ديوار سبز خزه‌ اي يا ماس وال نيازي به آبياري نداريم. موضوع آبياري گياهان مصنوعي در ديوار سبز مصنوعي هم كه به‌كل منتفي است.

ديوار سبز در انواع نيمه‌هوشمند و هوشمند ساخته مي‌شود. گرين وال هوشمند و فعال اغلب شبيه به ديوارهاي سبز معمولي به نظر مي‌رسد. اما به دليل استفاده از هوش مصنوعي و فناوريهاي نوين اهداف بزرگ‌تري را دنبال مي‌كند. ويژگي اصلي يك ديوار زنده هوشمند، خودكار بودن فرآيند نگه‌داري و پرورش همچنين افزايش بهره‌برداري از سيستم است.

بحث انواع ديوار سبز كمي پيچيده است. ديوار سبز را با سناريوهاي مختلفي مي‌توان گروه‌بندي كرد. مثلاً بر اساس طبيعي بودن يا نبودن! بر اساس ثابت يا متحرك بودن! بر اساس نحوه اجرا! و البته يكي از روش‌هاي گروه‌بندي انواع ديوار سبز بر اساس بستر نگه‌دارنده است كه به شكل زير خواهد بود:

  • ديوار سبز كابلي
  • ديوار سبز مدولار
  • ديوار سبز شبكه‌اي
  • ديوار سبز نمدي
  • ديوار سبز هيدروپونيك

چرايي؟ | مزاياي ديوار سبز چه هستند؟

m10_8s80.jpg

ساخت يك ديوار سبز طبيعي مزاياي زيادي دارد. اول‌ازهمه، نمي‌توان مزاياي بصري و زيبايي ديوار سبز را ناديده گرفت. قطعاً گرين وال مي‌تواند تأثير زيادي در زيباسازي يك محيط شهري ساخته‌شده از بتن و آجر بگذارد. بنابراين جايگزين كردن ديوار سبز با برخي المان‌هاي فضاي سبز داراي بهره‌وري پايين مي‌تواند ايده خوبي باشد. بايد ادعا كنيم كه مزاياي ديوار سبز بسيار گسترده‌اند اما مهم‌ترين آن‌ها را در ادامه خواهيد خواند:

  • افزايش ارزش ساختمان

يكي از مهم‌ترين مزاياي ديوار سبز براي ساختمان‌ها و فضاهاي سبز خصوصي، افزايش ارزش مادي بنا است. دكوراسيون سبز به دليل طبيعي و يونيك بودن، ارزش مادي و معنوي بالايي دارد كه به ارزش بنا مي‌افزايد.

  • افزايش سرانه فضاي سبز شهري

آلودگي هوا، گرمايش زمين، افزايش روزافزون جمعيت و از بين رفتن منابع طبيعي خطر بزرگي براي نسل‌هاي آينده است. با توسل به معماري سبز و طراحي بيوفيليك مي‌توان اين روند خطرناك را كند و يا حتي متوقف كرد. افزايش سرانه فضاي سبز شهري به كمك اصول معماري سبز يك روش بهينه براي بهبود كيفيت زندگي شهري است.

  • ايجاد تهويه مطبوع در فضاهاي بسته

همان‌طور كه مي‌دانيد گياهان در كاهش دماي هوا و حفظ رطوبت محيط نقش زيادي دارند. همچنين كاهش سطح دي‌اكسيد كربن و توليد اكسيژن يكي از فعاليت‌هاي مستمر آن‌هاست. ايجاد يك سيستم سبز مي‌تواند راهكار خوبي براي جايگزيني با سيستم‌هاي تهويه مطبوع فعلي باشد. سيستم‌هاي تهويه مطبوع، هزينه بالايي براي ساختمان رقم مي‌زنند. در ساختمان‌هاي بيوفيليك گياهان با كمترين هزينه و بدون چشم‌داشت نقش يك سيستم تهويه مطبوع را ايفا مي‌كنند. در خانه‌هاي بيوفيليك سيستم هوشمندي براي رشد گياهان فراهم مي‌شود به شكلي كه گياه همچون سنگ، سيمان و فلز به جزئي از ساختمان بدل مي‌شود. البته جزئي زنده از آن! در ساختمان‌هاي بيوفيليك يك بازي برد-برد شكل مي‌گيرد كه هم گياه از آن بهره‌مند مي‌شود و هم انسان.

  • ايجاد عايق حرارتي و صوتي

همان‌طور كه اشاره كرديم گياهان دماي محيط را تعديل مي‌كنند. ديوار سبز مي‌تواند در حكم يك عايق حرارتي عمل كند و مانع هدر رفت انرژي در محيط شود. از سوي ديگر ديوار سبز صداهاي مزاحم محيط را جذب كرده و از آستانه شنوايي ما دور كنند. به‌اين‌ترتيب يكي از مزاياي ديوار سبز را مي‌توان كاهش نويز و صداهاي مزاحم دانست. يك شهر سبز يك شهر آرام و بدون آلودگي صوتي خواهد بود.

چگونگي؟ | نكاتي درباره طراحي و اجراي ديوار سبز

ديوار سبز كاربرد گسترده‌اي در طراحي فضاي سبز و طراحي دكوراسيون داخلي دارد. مي‌توانيد ديوار سبز را در فضاي بسته‌ي منزل، محل كار يا اتاق‌خوابتان داشته باشيد. همچنين مي‌توانيد آن را در فضاهاي باز همچون تراس سبز (تراس گاردن)، پشت بام سبز (روف گاردن) و در فضاي سبز شهري (لنداسكيپ) پياده كنيد. براي ساخت ديوار سبز به چند جزء اصلي نياز داريد. باوجود اين اجزاء مي‌توان يك گرين وال را طراحي كرد و مابقي موارد در درجه دوم اهميت قرار مي‌گيرند:

  • ديواري با موقعيت مناسب
  • يك پنل براي سوار كردن اجزاء گرين وال
  • گلدان
  • بذر يا قلمه گياه موردعلاقه‌تان

اگر فضاي مشخصي براي گرين وال در نظر داريد، شركت مجري ديوار سبز تناسب آن را با طرح موردنظر شما بررسي مي‌كند. اگر مشكلي براي اجرا وجود نداشت طرح اوليه و نوع ديوار سبز مشخص مي‌شود. گياهان مناسب ديوار سبز تهيه شده و تيم اجرايي دست بكار مي‌شوند. ايده سبز براي پروژه‌هاي خاص امكان طراحي سه بعدي فضاي سبز را نيز در نظر گرفته. به كمك طراحي 3D فضاي سبز شما مدل‌سازي پروژه را پيش از اجرا خواهيد ديد.

مرحله بعدي در پياده سازي ديوار سبز، ايجاد ساختار اجرايي و زيرسازي است. بسته به اينكه ديوار سبز به‌صورت پرتابل باشد يا ثابت فرآيند زيرسازي متفاوت است. گاهي به دليل امكان نشت رطوبت بايستي ديوار يا سطوح را عايق‌بندي كرد. گاهي نيز به دليل مقاومت پايين سطح نگه‌دارنده نياز به مقاوم‌سازي خواهد بود.

گام بعدي در اجراي گرين وال پياده سازي پنل است كه مابقي اجزاء روي آن سوار مي‌شوند. ايجاد گلدان يا سلول‌هايي براي پرورش گياه نيز ضروري خواهد بود. در انتخاب گياه مناسب براي ديوار سبز بهتر است كه با مجري ديوار سبز خود مشورت كنيد. بسته به شرايط جغرافيايي و ويژگي‌هاي ديوار سبز شما، نوع گياه مشخص مي‌شود. استفاده از گياهان بومي و هميشه‌سبز مي‌تواند انتخاب خوبي باشد تا هم ديوار زيباتري داشته باشيد و هم طول عمر گرين وال افزايش پيدا كند. استفاده از گياهاني چون ياسمن، كروتون، هوستا، مارانتا، ويرزيا، بيلبرجيا، پتوس، سرخس و ... در ديوار سبز مرسوم است. بااين‌حال از تنوع بالايي از گياهان سبز در ديوار سبز مي‌توانيد استفاده ببريد.

صحبت پاياني

كمي خلاقيت و تخصص به شما براي داشتن ديوار سبز موردعلاقه‌تان كمك مي‌كند. شركت ايده سبز به‌صورت تخصصي درزمينه‌ي طراحي و اجراي ديوار سبز طبيعي و مصنوعي فعال است. ساير خدمات ما شامل محوطه آرايي، طراحي و اجراي روف گاردن يا بام سبز، ساخت پرگولا، آلاچيق و تراس گاردن مي‌باشد. شما مي‌توانيد از طريق شماره‌هاي 09121173266، 09126494926 و 02177245295 با ما تماس بگيريد. رسالت ما افزايش كيفيت زندگي و پياده‌سازي ايده‌هاي سبز همشهريانمان است.

منبع: سايت عروس بهار

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد